هي وهما
الثلاثاء 23 يونيو 2026 05:47 صـ 7 محرّم 1448 هـ
هي وهما رئيس مجلس الإدارةأميرة عبيد
مصر ترحب باعتماد الاجتماع الوزاري العربي تعيين نبيل فهمي أمينًا عامًا لجامعة الدول العربية وزيرة الإسكان تشهد توقيع مذكرة تفاهم لتعزيز الوعي بترشيد استهلاك المياه عمرو درويش: الحساب الختامي الفيصل في تقييم تنفيذ الموازنة.. والتحدي الأبرز هو تحقيق مستهدفات النمو مالاجو رئيسًا جديدًا للاتحاد الإيطالي لكرة القدم البنك الأهلي يحسم موقف عروض أسامة فيصل الأهلي يحسم موقف 3 مدافعين بتوصية عموتة وزير الخارجية يشارك في الاجتماع التشاوري لوزراء الخارجية العرب رئيس جامعة الأقصر تواصل متابعة امتحانات نهاية العام بكلية التربية.. صور جولات ميدانية مفاجئة لمحافظ الجيزة لمتابعة منظومة النظافة ورفع الإشغالات بالأحياء.. صور تنفيذ 3 حالات إزالة وإيقاف مخالفات بناء وتعديات في حملات بالإسكندرية 822 مليار جنيه لأجور العاملين بالدولة.. وزير المالية: ملتزمون بتمويل الاحتياجات الأساسية للمواطنين تقييم أممي: 1.38 مليار دولار حجم الأضرار المباشرة في مباني جنوب لبنان

ناس TV

أحمد موسي : الحمد الله على نعمة الأمن .. ومافيش حد يقولي سعر الذهب بكام

الإعلامي أحمد موسى
الإعلامي أحمد موسى

أكد الإعلامي أحمد موسى، أن مصر تنعم بالأمن والأمان بفضل المولى سبحانه وتعالى وقواتها المسلحة العظيمة، قائلا:«كل واحد يرفع إيده ويحمد ربنا ويشكر فضله على نعمة الأمن، النعمة دي لا تقدر بأموال الدنيا ولا كنوزها، مفيش حد يقولي سعر الذهب بكام والجرام بكام، كلمني أنا قاعد فين وأخبارها إيه، تقولى ذهب مين، دول باعوا الذهب اللي عندهم علشان يعرفوا يوصلوا مصر وهل سألوا بكام ذهب، إحنا بنتكلم في فراغ وهوا، وناس قاعدة في تكييف، واللى جاي من السودان، لا عارف ينام إزاي، بيفطر إزاي، بيتسحر ولا لاء، في أكل و لا لاء، هل سأل ثمن كيلو الأرز بكام».
أضاف خلال برنامج «على مسئوليتي»، المذاع على قناة صدى البلد، أن كل تفكير العائدين من السودان، كان هو الوصول إلى بلدهم ووطنهم، قائلا: «ربنا يحمي جيشنا العظيم، عايزك لما تشوف أي حد من القوات المسلحة بوسه، قوله متشكرين، علشان عارف تتحرك في بلدك، وتعمل كل شيء، لما روحت ميناء أرقين، علشان نسجل مع العائدين من السودان، كنت حريص أووي، مش مهم التعب، لازم أشوف الناس دي وأروح ليهم وتشوف اللى حصل، ويسوى كام، وكمان الشعب السوداني الشقيق، ده شعب وناس مسالمة فجأة، حصل اللى حصل، وحصلت الحرب، يعملوا إيه الولاد دول والأطفال والستات».
ووجه موسى، التحية إلى الفريق كامل الوزير، وزير النقل، لتوفير لفريق عمل برنامج «على مسئوليتي»، سهولة الحركة في ميناء أرقين واستقبال العائدين من السودان والتسجيل معهم، كما وجه التحية لوزير الداخلية، وذلك لسهولة التنقبل ونقل ما يدور من خراب وتدمير ومعرفة قصص وحكايات الناس التي عادت من السودان، قائلا:« تخطينا مسافة الـ 1500 كيلو، علشان نشوف أهلنا وهم راجعين من السودان، ولازم نحمد ربنا ونشكر الرئيس السيسي، الرجل الذي قرر مبكرا وقال استعدوا».
وقال :« مصر في نعمة كبيرة من الأمن والأمان ده بفضل ربنا والجيش، علشان كده بقولك لما تشوف أي حد من الجيش بوسه واحضنه، الناس كانت عايزة حاجة واحدة بس هي الوصول إلى مصر، مكناش التفكير في أي شيء تاني غير العودة إلى مصر، شوفوا قعدوا كام يوم في الطريق لحد ما يرجعوا مصر»
كما أكد أن الرئيس عبدالفتاح السيسي، يتابع على مدار الساعة عمليات إجلاء المصريين من السودان، مشيرا إلى أنه تم إجلاء أكثر من 6 آلاف من السودان حتى هذه اللحظة، قائلا:«دخل مصر مواطنين من 47 جنسية في عمليات الإجلاء اللى من أمريكا والصين وفرنسا والهند وتونس وبريطانيا، إحنا أكبر بلد دخل عندها جنسيات، في برقيات شكر وجهت لمصر بسبب عمليات إجلاء المواطنين من الدول الأخرى».