هي وهما
الثلاثاء 23 يونيو 2026 09:50 مـ 7 محرّم 1448 هـ
هي وهما رئيس مجلس الإدارةأميرة عبيد
التنظيم والإدارة يصدر القواعد التنفيذية لترقية الموظفين اعتبارا من يوليو 2026 مسعود علام: الرقابة المشددة على الأسواق ضرورة لحماية المواطنين من الغش والاستغلال مفاجآت جديدة من البنك الأهلي المصري لحاملي الشهادات الادخارية تحذير عاجل من البنك المركزي لعملاء البنوك للحفاظ على بياناتهم الشخصية والبنكية استقرار مساهمات البنك المركزي المصري في مؤسسات التمويل الدولية عند 42.4 مليار جنيه بنك البركة مصر يحصد 10 جوائز دولية من EMEA Finance تأكيدًا على مكانته في التمويلات والاستثمارات المتوافقة مع أحكام الشريعة الإسلامية بفائدة 19.5%.. البنك المركزي يسحب سيولة بقيمة 12 مليار جنيه الرقابة المالية تمنح 13 شركة الموافقة على مزاولة أنشطة مالية غير مصرفية بنك القاهرة يعزز مزايا حساب «ثروة» الجاري بعائد يصل إلى 16.25% يُصرف شهريًا البورصة توافق على مضاعفة رأس المال المصدر والمدفوع لبنك التعمير والإسكان إلى 10.6 مليار جنيه البنك الأهلي المصري يعدل سعر العائد على الشهادات البلاتينية ويصدر شهادة جديدة بعائد شهري 19.5% الأوبرا تختتم سلسلة كلثوميات لموسم 2025-2026 فى معهد الموسيقى

المشاهير

ميدو عادل عن السوشيال ميديا: مبحبهاش خالص ومش عايزها

كشف الفنان ميدو عادل عن رأيه الصريح في السوشيال ميديا وتطبيق "تيك توك"، مؤكدًا أنه لا يجد نفسه في هذا العالم الافتراضي، وأنه لا يسعى يومًا للتقرب منه أو الاعتياد عليه.

وأضاف ميدو عادل، في لقاء خاص مع الإعلامية شيرين سليمان، في برنامج "سبوت لايت"، المذاع على قناة صدى البلد، قائلاً: "مبحبهاش، مبحبهاش خالص ومش عايز أحبها"، في إشارة واضحة إلى ابتعاده التام عن مواقع التواصل الاجتماعي.

وتحدث ميدو عادل، عن رؤيته لتطبيق "تيك توك"، قائلاً: "ما هو أنا برضه عشان راجل دقة قديمة شويتين تلاتة، ما أنا مش فاهم التيك توك اللي هو إيه، إن الناس تقعد تعمل ليبسينج على الأغاني والمقاطع الشهيرة؟ هل هو ده التيك توك بس؟ ولا الناس تنزل فيديوهات؟، لما أجي أتفرج على الأستاذ محمود سعد وهو بيعمل برنامج (ونس) ده على الموبايل، ينزل بقى تيك توك، ينزل يوتيوب، ينزل أي مكان، فده هنسميه تيك توك ولا لأ؟ لما أتفرج على مقاطع (الدحيح) أو غيره، أو أي حد تاني، أو حتى حاجات دمها خفيف، يعني أنا برضه مش معقد للدرجة دي، مش قافل الزرار للآخر".

وتابع ميدو عادل، موضحًا وجهة نظره حول "الليبسينج" قائلاً: "بنلعب ماشي أنا وعيالي، لكن منقولش إن هو بقى مجرد حياة، في ولاد صغيرة نسيت تمثل، فاهمين إن ده تمثيل، والموضوع زاد عن حده شويتين".

ثقافة التلقي

وفي تعليقه على انتشار ظاهرة فيديوهات "التيك توك" بشكل واسع، أشار ميدو عادل إلى أن المشكلة تتعلق بثقافة التلقي، قائلاً: "احنا شعب بيتقبل أي حاجة ودي عندنا مشكلة كبيرة فيها وبنحب الموضة، وفي حاجات مع التطور الأخير في كل الأحداث اللي عمالة تحصل، شباب بيتقبض عليهم، أنا والله العظيم أنا بحزن.. شباب صغير زي الورد".

أفلام أبيض وأسود

وأضاف ميدو عادل متأثرًا: "هم مش فاهمين، محدش أرشدهم يعملوا إيه، أحياناً، في أفلام أبيض وأسود نلاقي دايماً في حكمة بمعظم الأفلام إن اللي هيمشي في الطريق الغلط هيحصله كذا".

استخدام الموبايل دون وعي

وأكد ميدو عادل على أن استخدام الموبايل دون وعي يمثل خطرًا، موضحًا: "المايك أو الشاشة مسئولية، هم مش فاهمين، وعلشان في البيت وبيمسكوا الموبايل وهم مش فاهمين إن كل كلمة بيقولوها دي مسئولية".